keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Apuopen tarina ja ilmaisua tukeva käsityöprojekti



Harjoitus 5 Apuopen tarina ja edistyminen




Tästä kaikki alkoi...

Hän on lempeä susi, Simo Sudenkuoppa, jonka tarkoituksena olisi auttaa minua työrauhan ylläpitämisessä luokassa sekä toimia luokan maskottina. Simo toimisi myös motivaattorina erilaisiin haasteisiin. Simon "turkista" olisi määrä tulla sininen ja korvakäytäviin saada hieman punaista. Nenästä tulisi ruskea. 






Välineet neulahuovutukseen: kasa villaa, superlonityyny ja huovutusneula.



Tällainen Simon päästä tuli neulahuovutuksen jäljiltä: muuten hän vastasi suunnitelmia, mutta silmistä tuli hyvin ilmeikkäät ja aika vekkulin näköiset... ehkä Simo saakin toimia kenkkuilijana ja hän voi puhua oppilaille myös vakavista aiheista, kuten koulukiusaamisesta.

Simon pään muoto sekä kuono on saatu aikaiseksi superlonilla. Korvat tein siten, että neulahuovutin ensiksi sinistä villaa napakaksi levyksi, jonka jälkeen leikkasin levyt korvan muotoiseksi. Vaaleanpunainen villa lisättiin sinisen villan päälle.

Simon silmät huovutettiin veden ja mäntysuovan avulla ensin palloiksi ja lisättiin mustuaiset neulahuovuttamalla.






Märkähuovutus alkamassa: villa asetetetaan kerroksittain noin 30cm levyiseen laatikkoon ja aletaan huovuttamaan. Märkähuovutukseen tarvitaan: vettä, mäntysuopaa (tai muuta saippuaa), apuvälineinä vanutuksessa kaulin tai putki, verhokangas käden ja kankaan väliin sekä kärsivällisyyttä :)

Ja tässä hän nyt on valmiina! Koristeeksi kirjoilin Simon etupuolelle S-kirjaimen :)

Idea luovuutta ja suunnittelua vaativaan sovellukseen alakouluun: '
Ompele oma lemmikki!  http://teeitse.punomo.fi/cat/ompelu/omalemmikki/index4.html

Tehtävä on suunnattu 3.luokkalaisille. Oppilaat saavat suunnitella ikioman pulpettilemmikin, jolle saavat keksiä tarinan (integrointi kuvikseen ja äidinkieleen). Lemmikki voi olla viidakoneläin tai kotieläin – miksei vaikka mielikuvituseläinkin! Valitsin tehtävän siksi, koska se tukee lapsen luovuutta ja itseilmaisua. Lemmikki on myös tärkeä, koska se viettää ajan oppilaan pulpetissa, josta sen voi tarpeen tulla ottaa esiin. Pidin erityisesti ajatuksesta, että oppilaat kirjoittaisivat lemmikistään tarinan. Lemmikeistä ja tarinoista voisi rakentaa näyttelyn.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti