Harjoitus 1. Kudonta
Ensimmäisellä
tekstiilityön harjoituskerralla tutustuimme kudontaan ja erityisesti pirtanauhaperinteeseen. Vaikka olen
kuullut pirtanauhoista muun muassa Neljän Ruusun musiikissa, en ollut aivan
varma, mikä pirtanauha oikeastaan on ja miltä se näyttää. Tutustuimme
perinteeseen niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Yllätyksekseni
pirtanauhaa löytyi lopulta talvikenkieni värikkäistä nauhoista.
Pirtanauhatyöskentelyn
toteutimme pareittain ja teimme ystävännauhan. Valitsimme molempia miellyttävät
värit, tumman vihreän ja vaalean harmaan. Näistä tarvitsimme 8 tummaa ja 5
vaaleaa langanpätkää. Pienet pirtapuut olivat välissämme ja langan päät
solmimme yhteen vyötärön ympärille. Parityöskentely oli mielestämme mukavaa ja
toiselta sai apua, jos itsellä meni pieleen (tosin jouduimme muutamaan
otteeseen kysymään apua myös opettajalta). Pari myös helpotti virheen
tunnistamisessa, sillä jos jokin lanka meni väärältä puolelta, toinen huomasi
sen omalla puolellaan välittömästi. Parityöskentelyn ansiosta opettajan ei
tarvitse jatkuvasti olla auttamassa ja neuvomassa, kun parilta saa työssään
tukea.
Oppilaiden
kanssa pirtapuut voisi valmistaa itse, ja poiminkin heti ekologisen idean
jäätelötikuista. Niistä tehtyjä pieniä pirtapuita voisi hyvin rakennella
alkuopetuksessa. Myöhemmillä luokilla pirtapuut voisi tehdä teknisen työn
tunnilla. Pirtanauhoista voi oppilaiden kanssa tehdä esimerkiksi avaimenperiä,
kengännauhoja, koristenauhoja tai rannekoruja.
Pirtapuut ja pirtanauhaa.
Pirtapuut ja pirtanauhaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti