Harjoitus
3-4 Neulahuovutus
Neulahuovutus
on ollut aikoinaan perheemme yhteinen harrastus, joka lähti äitini
innoittamana. Hän oli käynyt kotipaikkakuntani paikallisessa käsityöliikkeessä
pääsiäisen aikoihin ja törmännyt siellä huovutettuihin tipuihin ja
pääsiäismuniin. Hän toi kotiin monta kassillista villaa ja huovutusneuloja ja
kohta olimmekin koko perheen voimin tekemässä tipuja ja pääsiäismunia.
Harrastus jatkui vielä pääsiäisen yli ja teimme erilaisia eläinhahmoja niin
lapsille leluiksi kuin koriste-esineiksikin. Neulahuovutus oli myös mukavaa
vaihtelua ylioppilaskirjoituksiin valmistautuessa ja eräänlainen stressin
poistaja.
Olen pitänyt
itseäni aina heikkona käsityöläisenä ja myönnettäköön, että ennakkoasenteet
olivat melko vahvat kurssille tultaessa. Olin varma, etten osaa täällä mitään,
en saa mitään valmiiksi ja joudun koko ajan kysymään opettajalta apua. Siksi
olikin mukava, kun työskentely aloitettiinkin juuri huovutuksesta, joka oli
edes vähän tuttua ja sain heti alkuun onnistumisen kokemuksia.
Tehtävänämme oli
suunnitella käsinukke, joka toimisi apuopettajana tulevissa opettajan töissä.
Omat alakoulumuistoni toimivat innoittajana hahmon suunnittelulle:
naapuriluokassa oli oma maskotti, pehmolelu-kettu, joka kiersi viikoittain
oppilaiden pulpetissa ja kukin oppilas oli siitä ikään kuin vuorotellen
vastuussa. Meidän luokassamme ei ollut tällaista ja se aiheuttikin lapsen
mielessä pientä kateutta. Siksi tahdoin omaan luokkaani tehdä maskotin, joka
auttaisi työrauhan ylläpitämisessä ja oppilaiden motivoinnissa. Suunnittelemastani
käsinukesta tulisi lempeä susi.
Ajatus
lempeästä sudesta säilyi hyvin pitkään prosessin edetessä, mutta päinvastoin
alkuperäistä suunnitelmaa siitä tuli hyvin ilmeikäs ja aika vekkulin näköinen otus
– ei niinkään lempeä. Pidin erityisesti sen hieman pälyilevästä katseesta ja
niin nimesin sen lopulta Simo Sudenkuopaksi. Simo on kyllä kiltti susi, mutta
joskus sillä saattaa olla sananen sanottavana esimerkiksi koulukiusaamisen
vakavuudesta ja sen seurauksista.
Käsitöissä
työskentelyn merkityksellisyys lähtee tuotesuunnittelusta ja siitä, että saa
toteuttaa omia ideoitaan – aina ei tarvitse tehdä valmiista mallista. Ilmaisua
tukee jo luokassa vallitseva ilmapiiri: mikäli oppilailla on luokassa hyvä ja
turvallinen olo, itsensä toteuttaminen on paljon helpompaa. Kun suunnitelmalla
on jo valmiiksi merkityksellinen tarina takana, työskentely on motivoivampaa ja
työstä tulee aidosti henkilökohtainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti